Skip to main content

Medlemsvilkår

Medlemsvilkår Norsk Boligstylingforbund (NBSF)

 

1. Overordnet

Medlemskap i Norsk Boligstylingforbund (NBSF) er et kvalitetstempel.

Når forbrukere, meglere eller boligutviklere velger en NBSF-stylist, vet de at aktøren:

  • driver seriøst og i tråd med norsk lov og andre regler
  • har faglig tyngde og kompetanse
  • opptrer etisk og profesjonelt
  • har forsikringer i orden
  • ivaretar krav til GDPR, HMS og øvrige plikter og rettigheter for ansatte og kunder

 

2. Medlemskriterier

Vilkår for medlemskap

For å være medlem av NBSF må vilkårene i pkt 2.2 – 2.7 være oppfylt.

Dersom virksomhet som ønsker å søke medlemskap er usikker på om vilkårene er oppfylt, kan NBSF kontaktes for nærmere avklaring.

 

Krav til driften av virksomheten

Virksomheten skal være registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund.

For øvrig skal virksomheten ha:

  • Gyldig yrkesskadeforsikring og ansvarsforsikring
  • Lovpålagt pensjonssparing
  • HMS-rutiner for transport, tunge løft og arbeidsmiljø
  • Dokumentasjon for valgt verneombud og varslingsrutiner (hvis mer enn 5 ansatte)
  • Rutiner som ivaretar krav til GDPR
  • Rutiner for sikker nøkkelhåndtering

 

Kompetansekrav

For å sikre faglig kvalitet må medlemmene dokumentere:

  • Minimum ett årig relevant utdanning hos daglig leder eller fagansvarlig eller minimum fem års faglig erfaring.
  • Minimum ett års dokumentert drift.

 Fellesskap og bransjeutvikling

Medlemmer skal bidra til å styrke boligstyling som fagfelt.

Gjennom samarbeid, kunnskapsdeling og nettverk skal medlemmene bidra til at bransjen løftes til et høyere nivå.

 

Etiske retningslinjer

Alle medlemmer forplikter seg til å følge NBSF sine etiske retningslinjer som årlig revideres. Gjeldende retningslinjer sendes til alle medlemmer sammen med egenerklæringsskjema, jf. pkt 2.7.

 Dokumentasjon ved søknad

Ved søknad skal følgende fremlegges:

  1. Erklæring om at medlemsvilkårene er oppfylt og vil etterleves i hele medlemsperioden.
  2. Firmaattest
  3. Godkjent årsregnskap
  4. Bekreftelse på gyldig yrkesskade- og ansvarsforsikring
  5. HMS-/ Internkontrollbeskrivelse med risikoanalyse
  6. Dokumentasjon for verneombud og varslingsrutiner (hvis mer enn 5 ansatte)
  7. Vitnemål på utdanning for fagansvarlig eller daglig leder, eller dokumentasjon på faglig erfaring
  8. Beskrivelse av rutiner for ivaretakelse av GDPR, herunder virksomhetens håndtering av personopplysninger, adresser, nøkler og eventuelle adgangskoder

 Årlig egenerklæring

Virksomheten skal på forespørsel sende årlig egenerklæring på at samtlige vilkår er oppfylt, og eventuelt kunne fremlegge dokumentasjon på dette.

3. Medlemsfordeler

 Som medlem av NBSF vil du:

  • Bruke henvisning til medlemskap og vår logo i egen markedsføring
  • Kunne delta i nettverkssamlinger med faglig innhold
  • Delta i årsmøter og påvirke foreningens videre arbeid
  • Benytte våre samarbeidspartnere til gunstige vilkår

 

4. Opphør av medlemskap

 Utmelding

Virksomheten kan til enhver tid melde seg ut av NBSF. Innbetalt årskontingent vil ikke bli refundert for det år utmelding skjer.

Manglende oppfyllelse av vilkår

Dersom virksomheten ikke lenger fyller vilkårene, ikke innsender egenerklæring og dokumentasjon på forespørsel, eller ikke betaler årskontingenten, vil det gis en frist på tre uker for å rette forholdet.

Dersom forholdet ikke rettes, vil medlemskapet opphøre og virksomheten vil bli underrettet om dette. Beslutning om opphør av medlemskap kan ikke påklages. Innbetalt årskontingent vil ikke bli refundert.

Ved opphør av medlemskap har virksomheten ikke lenger anledning til å benytte profilering knyttet til NBSF.